JOM CHAT


Nama watak dan perwatakan dalam novel-novel yang diletakkan di blog ini adalah rekaan dan imaginasi penulis semata-mata. Tiada kaitan dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia.



Jika terdapat persamaan, itu hanyalah secara kebetulan sahaja.



Harap maklum.



Wednesday, July 20, 2011

BAB 19 ~ KAU TERCIPTA UNTUKKU


QALEESHA amat menantikan saat-saat ini. Kerinduan pada insan yang dianggap bagai kakak sendiri. Dadanya sebak tiba-tiba. Kolam matanya bila-bila masa saja akan merembeskan air mata. Dihampirinya Insyirah yang sedang duduk di balkoni rumah itu.


“Assalamualaikum Kak Ira…” Perlahan tapi jelas kedengaran.

“Waalaikumussalam..” Jawab Insyirah sambil berpaling ke sisi. Bulat matanya sebaik terpandang wajah itu.

Saat itu juga tubuh kecil molek itu dipeluk Qaleesha. Seakan tidak mahu dilepaskan. Dia menangis gembira.

“Kak Ira….Esha rindukan akak. Esha sayang akak…!” Insyirah membalas pelukan itu. Air jernih turut mengalir di pipi putihnya.

“Akak pun rindukan Esha..!” Sambil meleraikan pelukan Qaleesha. Dikucupnya dahi dan kedua pipi gadis itu. Qaleesha sudah menginjak dewasa. Penampilannya juga berubah kini. Gaya seorang mahasiswi.

“Janganlah nangis…!” Sambil mengesat air mata Qaleesha.

“Akak pun janganlah nangis…!” Sambil turut mengusap pipi Insyirah yang basah dengan air mata. Semakin cantik Insyirah pada pandangan matanya.

Keduanya tertawa dan kembali memeluk antara satu sama lain lagi.

Irfan yang memerhatikan tingkah keduanya sejak tadi hanya mampu tersenyum. Macam jejak kasih pulak. Bisiknya.

Keduanya berbual sampai tak ingat dunia. Mereka berhenti apabila bergema suara Along dari ruang tamu.

“Ira…takkan kenyang dengan berborak aje. Kita ada tetamu ni. Pergilah buatkan air…!” Bebel Aiman. Irfan di sebelah hanya tersengih.

“Oopss..sorry Along. Jom masuk Esha!” Katanya sambil menarik tangan Qaleesha.

“Jemput duduk dulu ya Irfan..Esha... Ira buatkan air!”

“Esha ikut…!”

Kedua mereka berlalu ke dapur. Seketika kemudian mereka masuk bersama dulang berisi cawan dan sepiring Kek Coklat serta seteko air. Irfan memerhatikan Insyirah yang sedang menuang air Nescafe O ke dalam cawan.

“Jemput minum Irfan..” Dia menyambut huluran cawan dari gadis itu. Jari mereka bersentuhan tanpa sengaja.

“Terima kasih..” Ujar Irfan. Cuba mengawal debar di hati. Insyirah pula berlagak biasa walaupun jantungnya berdegup kencang.

“Esha..cuba rasa Kek Coklat yang akak buat ni…” Sambil menyuapkan secubit ke mulut Qaleesha. Aiman tersenyum memerhati.

“Hmmm…sedapnya Kak Ira. Abang, cuba abang rasa…” Irfan mencapai kek dalam piring yang dihulurkan. Disuapkan ke mulut.

“Sedap kan…?” Soal Qaleesha.

“Memang sedap. Boleh bukak kedai bakery ni…” Balas Irfan sambil tersenyum memandang Insyirah. Masih dia ingat kegemaran gadis itu. Coklat.

“Isshh…ada ada jelah. Biasa-biasa aje tu…” Ujarnya sambil turut tersenyum.

“Terima kasih Irfan sebab bawak Esha ke sini. Terubat rindu saya kat dia…” Sambungnya sambil memandang Qaleesha. Tersenyum mengingatkan kejadian sebentar tadi. Malu sendiri.

“Esha tu pun rindu sangat dekat awak Ira. Kalau saya tak bawak jumpa awak, panjanglah muncungnya nanti. Kalah muncung itik…!” Usik Irfan.

“Issh…abang ni..jahat tau.!” Ucap Qaleesha. Disambut tawa semua.

Mereka berempat berbual rancak. Bagai satu keluarga. Dari satu topik ke satu topik. Diselangi hilai tawa. Dua pasang mata itu mencari kesempatan menjeling antara satu sama lain. Sesekali mata itu bertemu. Hanya senyuman terukir di bibir masing-masing. Hati pun turut berlagu riang.


INSYIRAH memandang wajah abangnya. Kata-kata Along membuatkannya kembali berfikir.

“Along akui Izzati memang bersalah. Tapi jika dia benar-benar sudah insaf, kenapa tidak beri dia peluang dan memaafkan kesilapannya tu.”

“Tapi Ira tak yakin dia benar-benar insaf…Ira bimbang dia ulangi kesilapan lalu...”

“Tak salah Ira rasa bimbang..tapi jangan sampai melampau-lampau hingga tidak percaya kepada Qada’ dan Qadar ALLAH. ALLAH sudah beri petunjuk pada dia dan apa salahnya kita bimbing dia untuk terus berada di landasan yang benar.”

“Ira…sedangkan Nabi ampunkan umat, apatah lagi kita ..hanya hamba ALLAH yang lemah. Siapa kita untuk menghukum orang lain.”

Ada benarnya. Kenapa tidak diberi peluang pada gadis itu? Along sendiri ternyata tidak berdendam pada Izzati. Bukankah zalim jika dia masih menyimpan rasa dendam?


SEBAIK sahaja tamat kelas tuisyen bersama anak-anak An Nur, Insyirah melangkahkan kaki ke pintu pagar utama Yayasan tersebut. Begitulah rutinnya pada setiap petang. Dia hanya berjalan kaki sahaja kerana jarak antara Yayasan ke rumahnya hanya 500 meter. Dek kerana menghadiri kursus pada siang tadi, mahu tidak mahu Insyirah terpaksa menggantikan kelas pada sebelah malam. Kelihatan kelibat pengawal keselamatan yang dipanggil Pak Abu, suami kepada Mak Tun berdiri di luar pondok pengawal.

“Ira, hati-hati jalan tu ya!” Pesan Pak Abu sebaik terpandang Insyirah.

“Baik Pak Abu. Selamat malam!” Ucapnya.

“Selamat malam!” Balas Pak Abu. Matanya menyoroti langkah Insyirah yang dianggap seperti anak sendiri.

Insyirah melewati pintu pagar utama itu. Kedinginan mula terasa saat bayu malam menyapa lembut wajahnya. Sejuk semacam pulak malam ni. Nak hujan ke? Detik hatinya. Dia menggosok-gosok perlahan kedua-dua belah lengannya sambil memandang ke langit. Bulan bersinar terang.

Derapan kakinya terhenti tatkala mendengar bunyi seperti ranting patah dipijak sesuatu. Dia memasang telinga. Suasana senyap dan sunyi.

Beberapa ketika kemudian, dia kembali menyambung langkah.

“Ira…!” Tiba-tiba kedengaran satu suara memanggil.

Insyirah terkejut. Dia mengenali suara itu sambil memalingkan muka ke belakang. Benar telahannya. Kelihatan sesusuk tubuh lelaki di bawah suram lampu jalan sedang memandangnya dengan senyuman lebar.

Itulah dia Sam. Lelaki yang sering mendekatinya setiap kali terpandang kelibatnya di jalan itu. Dia tidak pernah berprasangka buruk pada lelaki itu. Dia melayannya berbual dengan baik. Namun, semakin hari tingkah Sam mula menakutkannya. Muncul tidak kira tempat dan masa. Insyirah tidak pernah bercerita pada sesiapapun tentang hal itu. Sekalipun pada Along. Apa yang dia buat kat sini malam-malam ni? Takkan tunggu aku kot? Bisik hati Insyirah. Dia menelan air liur. Perasaan takut mula menguasainya.

“Ira…!”

Lamunan Insyirah terhenti. Sam semakin menghampirinya. Tubuh Insyirah mula menggigil ketakutan. Dia melajukan langkahan kaki.

“Ira….tunggu dulu!” Laung Sam.

“Aaaaaaaaaaaaaa……!!” Jeritnya sambil berlari. Sam mula mengejarnya. Dia berlari laju sambil membelok ke arah pintu pagar rumahnya.

Saat itu tidak semena-mena dia telah melanggar tubuh seseorang di depan pintu pagar rumahnya. Terjahan kuat Insyirah telah menyebabkan mereka terjatuh.

“Aduuuuh!!” Masing-masing mengaduh kesakitan. Tubuh Insyirah telah menghempap tubuh sasa itu. Namun rasa takut lebih menguasai Insyirah saat itu.

“Aaaaaaaaaaaaaa……!!” Jeritnya lagi sambil kedua tangannya memukul kuat tubuh itu.

“Pergi! Pergiiiiiiiii…!!” Rayunya. Tangannya masih memukul tubuh itu bertubi-tubi.

“Aduuuh….!!” Kedengaran lagi suara mengaduh. Namun tidak diendahkan Insyirah. Air mata mula mengalir di pipinya.

“Ira….kenapa ni?!” Tiba-tiba kedengaran suara pemilik tubuh itu sambil memegang lengannya. Insyirah tergamam. Suara itu seperti dikenalinya. Tapi itu bukan suara Sam. Itu suara….

Dia mendongakkan wajah. Irfan? Apa yang dia buat kat sini? Sam? Bisik hati Insyirah. Dia berpaling ke belakang. Mencari-cari kelibat Sam. Matanya melilau ke sekeliling arah.

“Ira..Kenapa ni? Apa yang berlaku?!” Soal Irfan lagi sambil turut memandang ke arah tersebut. Risau melihat tingkah gadis itu.

Insyirah memandang Irfan. Dia sedikit kebingungan. Tubuhnya masih menggigil. Irfan memaut bahu Insyirah dan membantunya untuk bangun.

“Ira….awak ok?!” Irfan memandang wajah Insyirah yang kelihatan pucat. Pipinya basah dengan air mata. Dia seperti dalam ketakutan.

“A…ada orang ikut saya tadi….. Dia ..dia..ke..kejar saya. Sa..saya takut.. Sa..saya……” Ucapnya penuh gugup. Bibirnya menggeletar. Insyirah semakin merapatkan diri ke arah Irfan. Air matanya masih bercucuran sambil melilau-lilau ke arah belakang.

Irfan tergamam. Orang? Siapa yang Insyirah maksudkan? Mungkinkah ada yang cuba menakutkan gadis itu?

“Isshh…dah…dah. Tak ada sesiapapun kat sini. Jom kita masuk.!” Pujuk Irfan sambil menggosok-gosok perlahan bahu Insyirah. Dia memeluk bahu gadis itu dan menariknya masuk. Insyirah hanya menurut.

Sebaik pintu dibuka, Aiman terkejut melihat wajah pucat adiknya itu. Insyirah memeluknya sambil menangis.

“Ira, kenapa ni haah?” Soal Aiman sambil memandang ke arah Irfan. Bila dimaklumkan Insyirah ada kelas malam tadi, Irfan menawarkan diri untuk menjemputnya. Tapi Aiman hairan bila melihat keadaan adiknya itu. Apa yang telah berlaku? Bisik hatinya.

“Along, saya nampak dia balik sambil berlari ketakutan tadi…!”

“Katanya ada orang kejar dia. Tapi saya tak pulak nampak sesiapa tadi!” Jelas Irfan.

“Ira… Siapa yang kejar Ira? Ira nampak siapa?!” Soal Aiman sambil merenung Insyirah. Insyirah mengumpul kekuatan untuk berbicara.

“Ira…Ira kenal Along. Lelaki itu namanya Sam…” Sam? Siapa Sam? Bisik hati Irfan. Berkerut keningnya saat itu.

“Sam? Bukan ke lelaki itu sakit mental?!” Soalan Aiman mengejutkan Irfan. Sakit mental? YA ALLAH. Dia mula memikirkan keselamatan Insyirah.

“Haah..sakit mental?!” Insyirah terkejut dengan kata-kata abangnya.

“Ya, Ira. Along dengar Sam tu sakit mental sejak kematian isterinya tujuh tahun lepas!” Jelas Aiman.

“Mana Along tahu?!” Soal Insyirah kembali.

“Hairi pernah beritahu Along. Along juga pernah dengar cerita dari kakitangan Yayasan.” Terang Aiman.

“Dia selalu ganggu Ira ke?!” Soal Irfan pula. Insyirah mengangguk.

“Setiap petang lepas Ira habis kelas tuisyen, dia selalu tunggu Ira kat jalan yang selalu Ira lalu tu.” Sambungnya lagi.

“Habis tu kenapa Ira tak cakap kat Along?Kan bahaya tu!” Omel Irfan sambil merenung tajam Insyirah.

“Ira tak fikir dia jahat. Dia cuma ingin berbual. Lagipun awal-awal dulu dia nampak ok aje…!” Balas Insyirah sambil turut memandang wajah lelaki itu.

“Ira....jangan cepat percayakan orang. Walaupun nampak baik, kadang kala kita tak tahu apa niat sebenar dia. Kalau dibiarkan, Ira yang akan dapat susah. Tengok saja apa yang terjadi tadi. Ira nak ke terus rasa takut macam tu?!” Bentak Irfan. Insyirah terdiam.

“Kalau dia terus ganggu Ira, kita kena laporkan pada polis Along.” Cadangan Irfan dipersetujui Aiman.

“Ini semua demi keselamatan Ira!” Kata Along sambil memandang adik kesayangannya itu. Insyirah hanya mampu mendiamkan diri. Memang benar kata mereka. Sudah terang lagi bersuluh. Sah-sah semua itu silapnya sendiri.

Beberapa ketika kemudian, Irfan mula bangun dari duduknya.

“Along, dah lewat ni. Saya mintak diri dululah ya.” Ucap Irfan sambil menyalami tangan Aiman.

“Yelah. Terima kasih sebab temankan Along tadi ya.” Balasnya sambil tersenyum.

“Sama-sama. Kalau ada apa-apa hal nanti, Along bagitahu saya ya?”

“Ok..” Sambil mengiringi langkah Irfan ke muka pintu. Insyirah turut mengekori langkah abangnya.

Ring! Ring!

Deringan telefon mematikan langkah Aiman.

“Biar Along jawab. Ira temankan Irfan ke kereta ya.” Sambil kakinya melangkah semula ke ruang tamu. Insyirah mengangguk.

Irfan menyarungkan kasut sambil memandang ke arah Insyirah.

“Ira, awak dah ok?” Soal Irfan. Lega melihat keadaan gadis itu berbanding saat Insyirah melanggar tubuhnya tadi.

“Saya dah ok…” Sambil memandang ke arah lelaki itu. Irfan tersenyum. Insyirah menuruti langkahnya menghampiri kereta.

“Irfan…saya mintak maaf ya..”

“Nak mintak maaf pasal apa pulak?” Dahinya berkerut sambil merenung Insyirah. Tidak mengerti.

“Sebab saya langgar awak tadi. Lepas tu pukul awak pulak. Maaf ya?” Ucapnya lembut. Rasa bersalah kerana telah menyakiti lelaki itu saat ketakutan tadi.

“Oh..pasal tadi. Tak ada apalah….” Ujarnya sambil tersenyum lagi. Insyirah kembali merenungnya.

“Kenapa awak pandang saya macam tu pulak?” Soal Irfan. Sedikit hairan direnung begitu.

“Macamana awak boleh ada kat sini malam ni?” Insyirah menyoal Irfan pula dengan dahi berkerut. Dia sedikit hairan dengan kemunculan lelaki itu di rumahnya.

“Oh pasal tu ke? Sampai dahi awak berkerut seribu…” Usiknya sambil tersengih. Insyirah terus merenungnya. Serius.

“Ok..ok. Sebenarnya saya dah berjanji nak kenalkan Along dengan kawan saya. Dia seorang penasihat perniagaan.” Jelas Irfan.

“Penasihat perniagaan? Nak buat apa?!” Soal Insyirah.

“La.. awak tak tahu ke? Kan Along nak bukak bisnes. Jadi, dia perlu mengetahui banyak perkara tentang selok-belok perniagaan. Saya bawak dia jumpa kawan sayalah tadi.” Jelas Irfan lagi.

“Along nak bukak bisnes? Bisnes apa?” Soal Insyirah kembali. Keningnya berkerut. Along tidak pernah pula bercerita tentang hal itu.

“Bisnes berkaitan keretalah. Along kan minat sangat dengan kereta. Insya-ALLAH Along akan berjaya bergelar seorang usahawan automotif!” Jawab Irfan. Insyirah menganggukkan kepala. Harapannya juga agar Along berjaya.

Irfan memasuki kereta dan menghidupkan enjin.

“Ira, awak kena lebih berhati-hati lepas ni ya..” Pesan Irfan sambil matanya tertancap pada gadis manis itu.

“Kalau lelaki tu ganggu awak lagi, awak cepat-cepat bagitahu Along ya?” Kembali mengingatkan Insyirah.

“Ok…” Balas Insyirah ringkas.

“Hati-hati memandu ya..” Pesan Insyirah pula.

“Ok…Assalamualaikum….” Ucap Irfan sambil tersenyum. Sikap ambil berat Insyirah masih seperti dulu. Itulah yang dia rindukan.

“Waalaikumussalam….”

Sebaik saja kereta Irfan mula bergerak keluar dari kawasan banglo itu, Insyirah menapak ke dalam rumah dan mengunci pintu. Kelibat Along sudah tidak kelihatan di ruang tamu. Dah masuk tidur agaknya. Detik hatinya. Dia menutup lampu lalu menuju ke bilik tidur.

Insyirah membaringkan tubuhnya di katil sambil menarik selimut. Ingatannya menerawang pada kejadian tadi.

Sam. Lelaki misteri yang mula merimaskannya. Dia tidak tahu bagaimana caranya untuk menangani lelaki itu. Dia sendiri hairan mengapa dirinya menjadi sasaran Sam. Walau ada kebimbangan menguasai diri, namun dia akan terus berhadapan dengan Sam saban hari. Namun dia tekad, jika keselamatannya terancam dia pasti akan membuat laporan polis seperti cadangan Irfan.

Irfan. Kasihan lelaki itu menjadi mangsa ketakutannya. Dia tersenyum sendiri mengenangkan saat dia melanggar dan memukul kuat tubuh lelaki itu tadi. Dia sendiri tidak mengerti. Kenapa setiap kali dirinya ditimpa masalah seumpama itu, Irfan pasti akan muncul? Bagai melindunginya. Adakah ini suratan atau suatu kebetulan? Entahlah. Hanya ALLAH yang lebih mengetahui.





No comments:

Related Posts with Thumbnails