JOM CHAT


Nama watak dan perwatakan dalam novel-novel yang diletakkan di blog ini adalah rekaan dan imaginasi penulis semata-mata. Tiada kaitan dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia.



Jika terdapat persamaan, itu hanyalah secara kebetulan sahaja.



Harap maklum.



Friday, June 24, 2011

BAB 7 ~ KAU TERCIPTA UNTUKKU



INSYIRAH rasa dirinya ditolak dengan kuat oleh seseorang. Dalam masa yang sama terdengar satu hentaman yang kuat. Tubuh lelaki itu sudah dirempuh.

“Irfaaaaaan…..!!!!.” Jeritan Insyirah bergema.

Matanya buntang. Degupan jantungnya bagai terhenti.

“YA ALLAH……Irfan!. Irfan!....”

Dia meraung melihat keadaan tubuh Irfan yang berlumuran darah itu. Darah pekat mengalir dari mulut dan hidungnya. Tubuh itu kaku. Air mata Insyirah kian bercucuran di pipi. Lemah segala sarafnya saat itu.

Orang ramai mula mengerumuni. Dalam kekalutan itu terdengar satu suara….

“Ira. YA ALLAH…Irfan!!.” Insyirah tersentak. Abangnya tiba-tiba muncul di situ.

“Along…….tolong Irfan Along….. ” Menggigil kedengaran suara Insyirah.

Beberapa ketika, ambulans tiba dan kemudian meluncur laju menuju ke hospital. Sebaik tiba di unit kecemasan, tubuh Irfan disorong ke ICU.

YA ALLAH…..Kau selamatkanlah dia. Doa Insyirah dalam hati sambil ditenangkan oleh Aiman. Tangisnya sudah tidak mampu dibendung lagi.

Insyirah memegang cincin perak yang tersarung di jari manisnya itu. Dia sebak. Masih terbayang senyuman manis Irfan sebentar tadi. Kini, Irfan sedang bertarung nyawa kerana menyelamatkannya. Deraian air matanya bagai tidak berkesudahan. Siapakah yang sanggup bertindak kejam sebegitu?

“Sabar Ira….Insya-Allah Irfan akan selamat.” Bahunya disentuh lembut oleh Along.

Insyirah memandang Aiman. Matanya merah kerana terlalu banyak menangis. Hati Aiman turut berbaur pilu. Dia sendiri tidak menyangka ketika datang menjemput adiknya itu, Irfan ditimpa kemalangan.

Walaupun Insyirah tidak pernah bercerita, namun Aiman yakin ada hubungan istimewa yang terjalin antara Irfan dan adiknya. Keadaan Insyirah yang nanar sebegitu tambah meyakinkan Aiman betapa dalam cinta adiknya terhadap lelaki itu.

“Abang……..!!!!.”

Serentak Insyirah dan Aiman menoleh. Qaleesha meraung sambil berlari ke arah bilik ICU. Mak Munah dan seorang wanita pertengahan usia yang tidak dikenali mengikuti langkahnya dari belakang. Insyirah meluru ke arahnya.

“Esha……sabar dik…”

“Abang,,,,,!!!. YA ALLAH selamatkanlah abangku!.” Raung Qaleesha.

“Kak Iraaaaa…….abang Irfan Kak Ira…..!!!” Dia menangis lagi sambil memeluk erat Insyirah.

Wanita pertengahan usia tadi memperkenalkan diri sebagai Puan Khadijah. Ibu saudara kepada Irfan dan Qaleesha. Inilah kali pertama Insyirah bertemu mata dengan wanita itu.

“YA ALLAH…Irfan anak yang baik. Kau panjangkanlah usianya YA ALLAH.” Begitu sayu doa seorang ibu.

“Sabarlah…Esha….” Katanya sambil menyentuh bahu Qaleesha.

Beberapa ketika kemudian, seorang doktor muda keluar dari bilik ICU. Qaleesha dan Insyirah meluru ke arahnya. Diikuti oleh yang lain.

“Doktor, bagaimana keadaan abang saya?.”

“Alhamdulillah….dia selamat. Cuma dia belum sedar lagi.” Jelas doktor.

Semuanya mengucap syukur.


INSYIRAH melangkah masuk ke bilik Irfan. Dia melabuhkan punggungnya di kerusi di sisi katil. Sekujur tubuh yang masih belum sedar itu ditatap sayu. Kaki kanannya bersimen. Kelihatan banyak kesan luka pada tangan dan mukanya. Pilu melihat kesakitan yang ditanggung Irfan kini. Sepatutnya dia yang terbaring di situ, bukannya Irfan. Dadanya terasa sesak. Air mata merembes lagi di pipinya. Jemari runcingnya mengusap lembut kepala lelaki itu.

“Irfan….maafkan saya. Disebabkan saya, awak jadi begini…maafkan saya….” Sedunya mula kembali berlagu.

Hatinya kian sebak. Dia akhirnya menyembabkan wajahnya di sisi bahu Irfan. Bahunya terhenjut-henjut. Dia menangis lagi.


SAYUP-sayup kedengaran suara seseorang. Kian lama suara itu kian jelas di pendengarannya. Irfan membuka matanya perlahan. Pandangannya berbalam. Aku kat mana ni? Seluruh badannya terasa sakit. Dia cuba mengingati kejadian yang berlaku. Beberapa ketika kemudian mindanya kembali mengingati kejadian di parkir kereta. Dia menolak tubuh Insyirah bila melihat sebuah kereta cuba merempuhnya. Tubuhnya yang menjadi galang ganti. Setelah itu dia tidak ingat apa-apa lagi. Ira! Di mana gadis itu sekarang? Detik hatinya.

Esakan seseorang di sisinya kian jelas. Irfan menoleh. Dia tersenyum lalu menyentuh ubun-ubun kepala gadis itu.

“Iraaaaa..…….”

Suara lemah Irfan kedengaran di cuping telinga Insyirah. Dia mengangkat kepalanya. Lelaki itu memandangnya sambil cuba melemparkan senyuman dalam kepayahan.

“Irfan… syukurlah awak dah sedar…” Balas Insyirah sambil tersenyum.

Irfan memandang wajah Insyirah. Matanya kelihatan bengkak. Pasti telah banyak air mata yang tumpah dari mata redup itu. Namun dia bersyukur kerana gadis itu terselamat. Dia lebih rela melindungi Insyirah daripada membiarkan gadis itu yang menanggung kesakitan yang dirasakannya sekarang. Betapa dia tidak rela Insyirah disakiti oleh sesiapapun. Demi rasa cintanya yang terlalu dalam buat gadis itu.


SETELAH keluar hospital, Irfan diminta hanya berehat di rumah. Kakinya masih belum pulih sepenuhnya. Segala urusan di kedai buku diambil alih oleh Insyirah dan Qaleesha buat sementara waktu.

Irfan berjalan terhencut-hencut ke arah sofa di ruang tamu. Dia duduk sambil melepaskan keluhan kecil. Dia membelek-belek majalah di atas meja kaca itu.

Aduhai….bosannya duduk kat rumah. Detik hati Irfan sambil meletakkan kembali majalah tersebut. Dia melepaskan keluhan lagi.

Ingatannya berlabuh pada Insyirah. Rindu sungguh pada gadis comel itu. Dia pasti cinta gadis itu hanya untuknya. Cincin perak pemberiannya yang tersarung utuh di jari manis gadis itu menjadi bukti nyata. Dia tersenyum lebar. Pantas tangan kanannya mencapai telefon lalu mendail nombor.

“Hello…Assalamualaikum dan selamat sejahtera…Kedai Buku Saujana. Boleh saya bantu?.” Kedengaran suara lembut Insyirah di hujung talian. Rindunya Irfan untuk menatap wajah itu.

“Hello… Waalaikumussalam… Cik Ira. Saya ada masalah besar ni. Boleh bantu saya tak?.”

Insyirah mengenali suara itu. “Kenapa encik?.” Saja melayan.

“Cik Ira…saya ni rindu sangat dengan Cik Ira. Apa yang patut saya buat ya?.” Usik Irfan lagi. Dia tersengih-sengih.

“Oh.. ubatnya senang aje…datanglah jumpa saya sekarang. Saya tunggu.” Balas Insyirah sambil menahan tawa.

“Awak nak suruh saya berjalan dengan kaki macam ni. Sampai hati…..”

“Tahu pun…dah tahu sakit tu duduk jelah diam-diam kat rumah tu. Awak tu yang gatal duk telefon pagi-pagi ni kenapa?.” Omel Insyirah. Namun hakikatnya dia juga rindukan lelaki itu.

“Saya saja nak check kot kot ada yang curi tulang masa saya tak ada. Manalah tahu kan….” Usik Irfan lagi. Kedengaran tawa kecil dari bibirnya.

“Yelah tu..Oklah…saya ada banyak kerja ni..”

“Ira…I miss u…”

“Oklah…”

“Awak tak rindu saya ke?...” Seakan merajuk.

“Ira….”

“Yelah…saya pun rindu awak jugak. Ok lah…saya letak telefon dulu ya…ok…bye.”

“Bye..sayang..”

Talian diputuskan. Irfan tersenyum dapat mendengar suara Insyirah. Rindu pada senyuman dan keletah gadis itu. Ingin rasa dia ke sana. Tapi keadaan kaki kanannya yang belum pulih sepenuhnya tidak memungkinkannya untuk ke sana. Aduhai…


INSYIRAH mengatur langkah menghampiri rumah link berkembar dua tingkat itu. Inilah kali pertama dia menjejakkan kaki ke situ. Qaleesha beria-ia mengajaknya ke rumah. Ingin rasa ditolak, namun rasa rindu pada Irfan mengatasi segalanya. Dia akhirnya akur dengan gejolak perasaan sendiri.

“Jom masuk Kak Ira..” Ucap Qaleesha sambil menarik tangan Insyirah masuk ke dalam rumah. Insyirah hanya menurut.

“Kak Ira duduk kejap ya..Esha ambilkan air.” Kata Qaleesha sambil berlalu ke dapur.

Insyirah ralit memerhati dekorasi ruang tamu rumah itu. Memang cantik.

“Ehemm…”

Insyirah sedikit terkejut mendengar deheman seseorang. Dia berpaling ke arah suara yang dikenalinya itu sambil tersenyum manis. Irfan memandang gadis itu tanpa berkelip mata. Senyuman turut terukir di bibirnya. YA ALLAH indahnya ciptaanMu. Tanpa solekan tebal, wajah itu sangat manis pada matanya.

Irfan terhencut-hencut menghampiri Insyirah. Kasihan melihat keadaan lelaki itu. Insyirah membantu memapahnya untuk duduk. Irfan rasa bahagia dengan saat-saat itu.

“Terima kasih..sayang..” Ucapnya lembut sebaik saja punggungnya berlabuh di sofa.

Matanya galak merenung wajah manis yang sudah mula merona merah itu. Dia tersenyum lebar. Pasti Insyirah malu mendengar kata-katanya sebentar tadi.

“Kak Ira jemput minum.” Kata Qaleesha yang baru keluar dari dapur bersama segelas jus Oren lalu diletakkan di atas meja.

“Terima kasih Esha. Buat susah-susah aje..”


“Tak ada susahnya pun..air aje Kak Ira...”

“Kak Ira duduk berbual dengan abang dulu ya. Esha nak masuk bilik kejap.” Ujar Qaleesha sambil meminta diri berlalu ke biliknya.

“Ok..”

Irfan memandang sekilas ke arah adiknya itu. Matanya kemudian beralih semula memandang Insyirah.

“Awak apa khabar? Kaki macamana?.” Insyirah memulakan bicara dengan lelaki itu sebaik saja Qaleesha berlalu.

“Tadi tak sihat..tapi sekarang dah sihat dah…” Kata-kata Irfan membuatkan kening Insyirah berkerut. Kurang memahami maksud lelaki itu.

“Apa maksud awak…?.”

“Yelah..tadi sebelum awak datang memang saya tak sihat. Tapi bila dah tengok awak depan mata, hilang semua sakit saya tu…” Balasnya selamba sambil tersengih memandang Insyirah. Insyirah turut tersenyum sambil menggeleng kepala. Tak padan dengan sakit. Nakal tak habis. Bisik hatinya.

“Awak tak bawak apa-apa ke untuk saya?” Sambil menjeling ke arah satu bekas kedap udara sederhana besar yang ada di atas meja.

“Ada. Nah, ini untuk awak..” Ujar Insyirah sambil menyuakan bekas itu kepada Irfan.

“Apa ni?” Soalnya sambil menyambut bekas tersebut.

“Sup Ayam Halia untuk awak..” Irfan membuka penutup bekas itu lalu terhidulah aroma sup yang enak ke hidungnya. Masih berasap. Sebelum datang tadi, sempat Insyirah panaskan sup itu di pantry di kedai tadi.

“Sup ni bagus untuk awak. Buang angin dalam badan. Lama sangat kan tak bekerja. Biar cepat sembuh dan cepat-cepat masuk kerja.” Balas Insyirah.

“Amboi..macam tak ikhlas je. Dah tak sudi tolong saya ke?..”

“Issh..awak ni. Saya ikhlaslah kalau tak takkanlah saya sanggup penat-penat masak sup tu untuk awak.”

“Oh..ok. Jangan marah ya... Saya gurau aje. Terima kasih sebab sanggup bersusah-payah demi saya. Sayang jugak awak kat saya ya..” Bibirnya tersengih-sengih menuggu reaksi Insyirah.

“Awak nak makan sekarang tak? Kalau nak, saya tolong ambilkan mangkuk?” Soalnya untuk mengelak diri dari terus diusik lelaki itu.

“Hmm..boleh jugak. Saya pun dah tak sabar nak rasa ni..” Insyirah melangkah ke dapur. Beberapa ketika kemudian dia kembali bersama satu mangkuk kecil, sudu dan segelas air masak.

Insyirah mengaup sedikit sup ke dalam mangkuk dan mengunjukkannya kepada Irfan. Irfan pula tersengih menyambut huluran gadis itu. Dia leka memerhatikan tingkah Insyirah sejak tadi.

“Terima kasih..”

“Sama-sama..”

Irfan menghirup sup dengan penuh berselera.

“Sedapnya sup ni Ira….” Katanya sambil mengaup lagi sup ke dalam mangkuk. Insyirah tersenyum memerhati gelagat Irfan.

“Kalau macam ni, sakit selalu pun tak apa. Ada orang nak masakkan untuk saya…”

“Esok boleh masakkan lagi untuk saya?.” Sambil memandang sekilas ke arah Insyirah.

“Boleh…” Jawab Insyirah ringkas.

“Terima kasih sayang..” Ucapnya sambil tersengih. Insyirah cuma tersenyum manis.

Insyirah sudah terbiasa dengan ungkapan sayang itu. Walaupun sering ada getar tatkala mendengarnya, namun dia berasa sangat bahagia. Terasa diri begitu disayangi oleh insan bernama kekasih. Kehadiran Irfan benar-benar membahagiakannya meskipun terpalit kebimbangan di sudut hatinya tentang pengakhiran cinta mereka. Namun dia hanya berserah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails