JOM CHAT


Nama watak dan perwatakan dalam novel-novel yang diletakkan di blog ini adalah rekaan dan imaginasi penulis semata-mata. Tiada kaitan dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia.



Jika terdapat persamaan, itu hanyalah secara kebetulan sahaja.



Harap maklum.



Tuesday, June 21, 2011

BAB 6 ~ KAU TERCIPTA UNTUKKU



SEJAK tadi Irfan tidak mendengar bait kata yang keluar dari bibir mungil itu. Dilihatnya Insyirah sedang leka menyapu lantai.

“Ira.”

Tiada sahutan. Tak dengarkah dia?

“Ira!.” Suaranya sedikit meninggi.

“Apa dia? Saya tak pekak Encik Irfan!.” Bentak Insyirah.

Ishh… Lain nada suara itu kedengaran. Apa kena pulak ni? Marahkah dia? Ke datang bulan? Encik Irfan? Apahal pulak tiba-tiba panggil aku dengan nama tu? Detik hati Irfan.

“Kenapa dengan awak ni Ira? Macam tak ada mood aje. Awak sakit ke? Ke awak ada masalah? Cuba awak ceritakan kat saya. Manalah tahu saya boleh tolong…” Soal Irfan lembut sambil memandang wajah kelat gadis itu.

“Encik Irfan. Saya sakit ke..sihat ke… tak ada kaitan dengan Encik Irfan. Encik Irfan tak payahlah nak ambik berat pasal saya. Nanti tak pasal-pasal girlfriend Encik Irfan merajuk pulak…” Insyirah menjeling. Entah kenapa hatinya panas bila memandang wajah itu.

Irfan mengerutkan dahinya. Apa yang tak kena ni? Girlfriend? Pelik dengan kelakuan gadis itu. Kemudian senyuman kembali terukir di bibir Irfan. Dia teringatkan jelingan mata dan raut wajah Ira tatkala Izzati beraksi mesra dengannya semalam. Dia mula membuat kesimpulan sendiri. Entah-entah dia cemburukan aku dengan Izzati semalam, tak?. Detak hatinya. Ada baur cemburu pada nada suara itu tadi.

“Oh…girlfriend saya?. Dia ok je. Tak ada hal lah.” Usik Irfan sambil tersengih-sengih memandang Insyirah. Saja mengundang kejelekan gadis itu.

Memang betullah girlfriend dia? Aku ingatkan dia betul-betul cintakan aku. Bisik hati Insyirah. Rupa-rupanya dia silap mentafsir lelaki itu. Hatinya rasa senak. Terasa diri dipermain-mainkan. Insyirah ingin berlalu dari situ. Dia tak ingin menatap wajah itu lagi.

“Ira. Tunggu dulu.”

Langkah Insyirah terhenti.

Irfan berdiri di hadapannya. Insyirah memalingkan mukanya. Irfan yakin kini. Insyirah juga turut menyimpan perasaan cinta terhadapnya. Walaupun tiada ucapan yang lahir dari bibir gadis itu, namun segala tindak-tanduknya telah membuktikannya.

“Ira. Gadis yang awak nampak di kedai tempohari namanya Izzati. Dia adik sepupu saya. Kami membesar bersama-sama sebab tu kami rapat. Tapi saya anggap dia seperti adik kandung saya sendiri. Tak lebih daripada tu.” Jelas Irfan panjang lebar. Dia ingin menjawab segala teka-teki yang bermain di fikiran Insyirah sekarang.

“Ira. Awak tahukan saya cintakan awak? Tak akan ada orang lain yang boleh mengisi ruang hati saya ni selain awak.” Ucap Irfan sambil mengangkat dagu Insyirah untuk merenungnya.

Insyirah terpaku mendengar penjelasan lelaki itu. Dia mula malu sendiri. Jelas cemburu telah menguasai dirinya sebentar tadi. Dia menundukkan wajahnya memandang lantai.

“Er…kenapa Encik Irfan beritahu saya semua ni? Tak ada kaitan dengan saya pun...” Dia berkata sambil memandang ke arah lain. Cuba melawan rasa malunya. Muka tegangnya mula mengendur.

“Betul ke tak ada kaitan? Tapi..saya nampak ada orang cemburu tadi. Ingatkan saya ada affair dengan gadis seksi tu…” Usik Irfan sambil tersenyum meleret pada Insyirah. Gelihati melihat reaksi gadis itu.

“Ira…”

“Awak juga cintakan saya kan?.” Soal Irfan tiba-tiba.

Matanya masih merenung gadis di hadapannya itu. Insyirah terkedu sambil membalas renungan itu. Lama pandangan itu bertaut. Akhirnya dia menganggukkan kepala sebagai menjawab soalan lelaki itu tadi. ALHAMDULILLAH. Hati Irfan berlagu riang. Terbukti dia tidak bertepuk sebelah tangan selama ini. Akhirnya kedua-duanya saling berbalas senyuman. Mengakui rasa hati masing-masing. Senyuman masih tak lekang dari bibir mereka. Irfan tiba-tiba mengenyitkan matanya sambil tersenyum nakal. Spontan Insyirah mencubit lengan lelaki itu.

“Adoiii….kenapa tiba-tiba ada ketam kat sini ni?...” Usiknya sambil menggosok lengannya yang pedih. Bibirnya masih tersengih.

“Padan muka. Gatal…” Balas Insyirah. Dalam hati kesian pun ada. Tabiatnya yang satu itu memang payah nak buang. Sejak dulu Alonglah yang selalu menjadi mangsa cubitannya. Sekarang ni nampaknya dah bertambah seorang lagi.

Akhirnya terlerai sudah apa yang melingkari fikiran dua hati itu. Moga bunga-bunga cinta terus memekar indah di taman hati mereka.


DIA mengamati gadis itu dari atas ke bawah. Latar belakang gadis itu telah dia ketahui. Seorang gadis biasa yang hanya berkelulusan SPM. Tidak layak baginya untuk beriringan dengan abang sepupunya itu. Lainlah dirinya yang sofistikated dan berpendidikan tinggi. Bak kata pepatah dapat duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan lelaki itu. Bisik hati Izzati.

“Ehem…” Izzati menghampiri Insyirah.

“Eh…Cik Izzati. Dah lama sampai? Maaf saya tak sedar tadi.” Balas Insyirah sambil tersenyum. Namun tiada balasan senyuman dari gadis itu.

Izzati menjeling tajam kepadanya.

“Hey perempuan!.” Terkejut Insyirah. Sungguh biadap.

“Kau jangan harap kau akan dapat si Irfan tu!. Dia tu hak aku!.” Kata-kata yang keluar dari mulut gadis itu betul-betul mengejutkan Insyirah.

“Cik Izzati….apa maksud Cik Izzati ni? Saya tak faham!.”

“Kau tak faham ke atau kau buat-buat tak faham?.”

“Saya betul-betul tak faham…..”

“Hey perempuan! Kau jangan mimpi dapat kahwin dengan Irfan. Kau cerminlah diri kau tu dulu. Kalau setakat kelulusan SPM, jangan harap nak berganding dengan Irfan tu. Dia tu terpelajar. Lainlah kalau dengan aku….” Insyirah terpana. Tidak menduga rupanya gadis itu mencintai Irfan dalam diam.

“Cik Izzati….saya sedar siapa saya. Tak perlu nak ingatkan saya…” Sakit hatinya mendengar kata-kata kesat Izzati. Dia tidak pernah lupa siapa dirinya.

“Baguslah kau sedar! Aku nak kau tinggalkan dia. Kalau tidak kau akan menyesal. Faham!.” Bentak Izzati.

“Kau ingat tu!.” Jari telunjuknya menuding ke arah Insyirah. Bagai satu amaran. Insyirah kebingungan.

SELERA Insyirah terus mati bila teringatkan kejadian tadi. Dia menolak pinggan nasi ayam itu. Irfan yang berada di sebelah memerhatikannya.

“Kenapa Ira? Sikit je makan.”

“Tak ada selera.” Jawab Insyirah ringkas.

“Kenapa? Awak tak sihat ke? Nak saya hantarkan ke klinik?.” Soal Irfan. Dahinya berkerut. Risau jika benar Insyirah tidak sihat.

“Tak adalah. Saya ok je. Jangan risau.” Katanya sambil memandang Irfan yang sangat mengambil berat.

“Betul ni?.” Inginkan kepastian.

“Betul….saya ok.” Kata Insyirah sambil memberikan senyuman manis pada lelaki itu.

“Tapi kalau betul tak sihat, cepat-cepat pergi klinik tau. Kalau apa-apa terjadi, sayaaa…..juga yang susah.” Irfan membalas senyuman itu.

“Yelah….”

Insyirah rasa bahagia dengan keprihatinan yang ditunjukkan oleh Irfan terhadapnya. Namun bila teringatkan kata-kata Izzati tadi, hatinya rasa pedih.

“Ira…. Kenapa dengan awak ni?. Diam pulak....” Irfan kembali bersuara bila melihat kemuraman wajah Insyirah.

“Irfan….awak tak menyesal ke memilih saya?.” Irfan terpana dengan soalan itu.

“Ira…apa maksud awak ni?.”

“Irfan…saya ni tak berpelajaran tinggi …hanya seorang gadis biasa. Keluarga saya pun…..bukan orang senang….saya……” Kata-kata itu terhenti apabila jari telunjuk Irfan menyentuh bibirnya tiba-tiba.

“Syhhh….Ira, saya tak suka awak cakap macam ni.”

“Saya tak pernah menilai awak dengan semua itu. Saya cintakan awak sebab awak adalah awak…sikap dan kesederhanaan awak yang menambat hati saya. Cinta itu datang dengan sendiri. Siapa kita untuk menidakkan ketentuan takdir.”

“Percayalah Ira, saya cintakan awak sepenuh hati saya dan saya tak pernah menyesal memilih awak.” Ucap Irfan.

“Irfan…saya tahu awak memang seorang lelaki yang baik. Saya rasa bersyukur kerana dipertemukan dengan awak. Cuma hati saya ni kadangkala rasa bimbang…..” Insyirah tidak menghabiskan kata-katanya.

“Kenapa Ira? Awak masih tak percayakan saya ke?.” Soal Irfan ingin tahu.

“Bukan begitu…saya percaya. Saya pun cintakan awak. Cuma perjalanan kita ni masih jauh. Masih banyak yang perlu ditempuh. Saya cuma bimbang, adakah kita mampu bertahan?.”

“Ira…percaya pada kuasa ALLAH. Kalau sudah tersurat, kita akan tetap bersama walau apapun yang mendatang. Sama-sama kita berdoa pada ALLAH.”

“Sudahlah Ira, jangan banyak fikir sangat perkara bukan-bukan. Kita jalani semua ini dengan seadanya. Saya tak sukalah tengok muka awak macam ni. Cuba senyum sikit…” Pujuk Irfan lagi.

“Senyum……..” Dia mencuit dagu Insyirah sambil mengenyit mata.

Insyirah sedikit terkejut tetapi kemudiannya mengukirkan senyuman pada pemuda itu.

“Haa…baru comel. Awak tahu tak Ira...senyuman awak bagai penawar buat saya. Sehari kalau tak tengok senyuman awak ni, boleh jatuh sakit saya dibuatnya…..”

“Yelah tu…. Yang hari-hari awak duk tengok senyuman perempuan lain tu….” Dia menjeling pemuda itu.

“Perempuan mana pulak ni?.” Soal Irfan. Insyirah diam.

“Oh…cemburulah ni ya. Mana sama sayang….yang tu hanya di pandangan..senyuman awak pulak tertusuk ke dalam hati sanubari saya ni…di ruang paling dalam tau..cedera parah ni..” Ujar Irfan sambil menyengih. Tangannya diletakkan di dadanya.

Insyirah tersenyum mendengarnya.

“Dahlah..malas nak layan awaklah…jom kita balik.” Kalau dilayan semakin menjadi-jadi pulak nakal lelaki itu.

Irfan ketawa kecil. Setelah membuat pembayaran di kaunter, mereka beriringan keluar.

GERAM dan sakit hati. Silih berganti rasa itu singgah dalam dirinya saat itu. Kejadian di kedai buku pada awal pagi tadi kembali berlegar-legar di benaknya. Tanpa disedari dia menjadi penonton aksi mesra abang sepupunya bersama gadis itu. Sungguh tidak diduga gadis itu mendapat tempat istimewa di hati lelaki idamannya itu. Apakah keistimewaan gadis itu? Apa pula kurangnya aku? Aku tak boleh biarkan! Aku mesti buat sesuatu! Abang Irfan hanya milik Izzati seorang! Bukan gadis itu! Dan juga bukan gadis-gadis lain!

PETANG itu selepas menghantar Qaleesha pulang, Irfan beria-ia mengajak Insyirah ke tempat parkir kereta. Katanya ada sesuatu yang ingin disampaikan pada gadis itu.

“Ira tunggu sekejap ya.” Ujar Irfan sebaik saja mereka menghampiri kereta Toyota Vios miliknya itu.

Dia membuka pintu kereta di sebelah kiri lalu mengambil sesuatu dari dashboard.

Dia menghampiri Insyirah. Dia mengunjukkan satu kotak kecil berwarna merah kepadanya sambil tersenyum.

“Untuk awak.” Insyirah menyambutnya dengan kening berkerut.

“Apa ni?.”

“Awak bukalah kotak tu.” Insyirah hanya menurut. Dia tergamam melihat isi kotak tersebut. Ada sebentuk cincin perak berbentuk hati di dalamnya. Sangat cantik.

“Awak suka tak?.” Tanya Irfan sambil merenung Insyirah. Gadis itu mengangguk.

“Pemberian ini sebagai tanda cinta saya pada awak dan saya nak awak tahu saya betul-betul serius dengan perhubungan kita ni.” Kata-kata Irfan begitu menyentuh hatinya.

Begitu tulus cinta Irfan buat dirinya. Insyirah sebak. Matanya mula bergenang.

Irfan menyarungkan cincin itu ke jari manis Insyirah. Dia mengenggam tangan itu lalu dikucupnya lembut. Insyirah terpana dengan tindakan Irfan. Terharu. Akhirnya mengalir jua air mata jernih di pipinya. Air mata gembira. Irfan menyapu air mata di pipi gadis itu. Mereka berbalas senyuman.

Insyirah masih tercegat di belakang kereta milik Irfan. Irfan yang sedang menuju ke arahnya terkejut melihat sebuah kereta sedang bergerak laju menuju ke arah gadis itu.

“Iraaaaaaaaaaa…..!!!!” Jeritan Irfan bergema sambil meluru ke arah gadis itu.


Insyirah yang terpinga-pinga mula panik bila menyedari ada kereta yang sedang menuju ke arahnya.

“Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa……..!!!!!!!!!.”

No comments:

Related Posts with Thumbnails