JOM CHAT


Nama watak dan perwatakan dalam novel-novel yang diletakkan di blog ini adalah rekaan dan imaginasi penulis semata-mata. Tiada kaitan dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia.



Jika terdapat persamaan, itu hanyalah secara kebetulan sahaja.



Harap maklum.



Monday, June 27, 2011

BAB 8 ~ KAU TERCIPTA UNTUKKU



DIA menjadi saksi pertemuan mereka di tempat parkir tempohari. Hatinya luluh saat melihat Irfan menyarungkan cincin ke jari Insyirah. Gadis itu mendapat tempat cukup istimewa di hati Irfan. Rasa sakit hati yang amat menyebabkan Izzati hilang pertimbangan. Perempuan itu harus mati!. Dia menjadi penghalang cinta aku dan abang Irfan! Izzati bagai dirasuk syaitan. Perempuan itu yang sepatutnya menderita sekarang. Bukan abang Irfan! Semua ini salah perempuan tu! Jaga kau perempuan! Marah Izzati meruap-ruap.

“Zati….”

Puan Khadijah menghampiri anak tunggalnya itu.

“Kenapa Zati tak melawat abang Irfan kat hospital?”

Zati terdiam. Apakah alasan yang harus dia berikan pada Mamanya? Takkanlah dia harus berterus-terang mengatakan semua itu adalah angkaranya. Tiba-tiba akal jahatnya datang.

“Bukan Zati tak nak pergi Mama… tapi Zati tak nak terserempak dengan perempuan jahat tu….”

Dahi Puan Khadijah berkerut. Dia tidak mengerti. Perempuan mana yang anaknya maksudkan itu?

“Perempuan jahat mana pulak ni Zati?.”

“Perempuan tu namanya Ira…pekerja kat kedai abang Irfan tu.”

“Oh…Ira…Kenapa pulak Zati panggil dia perempuan jahat?. Tak baik Zati cakap macam tu. Mama tengok baik aje budaknya.” Jelas Puan Khadijah.

Qaleesha selalu bercerita tentang Insyirah padanya. Di hospital beberapa hari lepas, baru dia berkesempatan bertemu mata dengan gadis itu. Orangnya cantik bertudung. Sangat menghormati orang tua dan lemah lembut orangnya. Dia jadi pelik dengan kenyataan anaknya sebentar tadi.

“Dia tu memang pandai berlakon Mama…depan orang pura-pura baik. Tapi kat belakang …jahat!.” Bentak Izzati.

“Apa masalah Zati dengan dia ni?.”

“Masalahnya Mama, dialah yang menjadi penyebab abang Irfan kemalangan hari tu….” Akalnya ligat mereka cerita.

“Penyebab Irfan kemalangan?....” Buntang mata wanita itu memandang anaknya.

“Ya Mama.. dengarnya abang Irfan tengah asyik masyhuk bercinta dengan perempuan ni. Apa yang perempuan ni bomohkan abang Irfan pun Zati tak tahulah. Sampaikan abang Irfan ni tergila-gilakan sangat dengan dia. Nak kata cantik sangat..tak ada pun. Gadis kampung aje. Agaknya rapat dengan abang Irfan tu cuma sebab nakkan harta je….” Laju sungguh patah kata yang keluar dari mulut Izzati. Puan Khadijah terpana.

“Saksi mengatakan ada sebuah kereta yang dipandu laju cuba merempuh perempuan tu…tapi abang Irfan yang menyelamatkannya. Akhirnya abang Irfan yang cedera parah.” Mamanya semakin termakan dengan kata-kata helahnya.

“Agaknya dah ramai sangat mangsa perempuan tu. Menghampiri lelaki-lelaki kaya dan mengikis duitnya. Entah-entah ada yang sakit hati dan ingin balas dendam dengan cara membunuhnya. Tapi malangnya dia terselamat. Yang menjadi mangsa..abang Irfan. Perempuan macam tu… baik…hmmm…..” Tambah Izzati lagi.

Kata-kata Izzati bagai kilat yang menyambar tangkai hati Puan Khadijah.

“Betul ke semua ni Zati?”

“Betullah Mama. Takkanlah Zati saja suka-suka nak reka cerita. Apa yang Zati dapat kalau Zati tipu Mama?.” Cuba meyakinkan Mamanya lagi. Izzati tersenyum puas.

Puan Khadijah seakan sudah termakan dengan kata-kata anak kesayangannya itu. Anak saudara lelakinya itu memang seorang pemuda yang baik hati. Tidak mustahil dia tertipu dengan kepuraan yang ditunjukkan oleh perempuan itu. Nyawa anak saudaranya itu juga hampir melayang gara-gara perempuan itu. Aku tak boleh biarkan! Aku mesti lakukan sesuatu! Getus hatinya.


TANGANNYA ligat menyiapkan juadah makan tengahari. Walaupun Mak Munah ada bersama, namun Insyirah berusaha melakukannya sendiri. Hanya tugas menyiang sayur diserahkan pada Mak Munah. Qaleesha pula diminta oleh Insyirah untuk menyediakan minuman.

Hari ini dia menyediakan masakan Asam Pedas Ikan Pari dengan Kangkung Goreng Belacan. Sambal Belacan dan ulam-ulaman pula sebagai penambah selera.

Lagipun dia menjemput Irfan dan Qaleesha datang makan di rumah sebagai memenuhi janjinya pada mereka dulu.

“Ada apa-apa yang boleh saya tolong ke?.” Tiba-tiba muncul Irfan di ruang dapur. Kelihatan Insyirah sibuk menyiang ikan. Mak Munah dan adiknya sibuk membantu menyiang kangkung. Mereka memandang ke arahnya.

“Tak payahlah Irfan. Pergi jelah duduk kat depan tu. Ni kerja orang perempuan.” Jawab Mak Munah.

“Ntah abang ni. Nak tolong konon… Esha takut nanti habis semua sayur ni lunyai dikerjakan abang…”

“Alah cakap orang…ntah-ntah dia yang lunyaikan semua sayur tu nanti….” Ucap Irfan sambil mencebikkan bibirnya.

Qaleesha menjelirkan lidah pada abangnya. Insyirah yang sibuk membersihkan ikan turut menjeling ke arah mereka sambil tersenyum. Irfan turut memandang ke arahnya. Ingin rasa mengusik gadis itu. Tapi keberadaan Mak Munah di situ membatalkan niat hatinya itu. Apa pulak kata orang tua tu nanti.

“Abang….pergilah duduk kat depan tu..temankan Along. Menyibuk jelah kat sini…” Omel Qaleesha bila melihat kelibat Irfan masih di situ.

“Yelah…yelah.” Balas Irfan sambil berlalu ke dalam.


BERSELERA betul Irfan tengahari itu. Masakan kampung benar-benar membangkitkan seleranya. Ditambah lagi bila semua itu dimasak oleh Insyirah.

“Amboi…abang. Berselera nampak? Sedap Kak Ira masak kan..?.” Kata Qaleesha bila melihat abangnya mengaup nasi tambah.

“Sedap…pandai Ira masak..” Puji Irfan sambil menjeling Insyirah.

“Alah…biasa-biasa saja..”

“Alah.. memang Ira ni pandai masak, Irfan…” Ujar Aiman sambil tersenyum memandang adiknya.

“Kalau nak makan masakan Ira ni lagi, kenalah selalu datang sini.” Sambung Aiman lagi. Irfan tersengih.

“Tak payah Along…kalau dah kahwin nanti, hari-hari abang boleh makan masakan Kak Ira…” Usik Qaleesha. Aiman ketawa.

Insyirah menundukkan wajahnya. Malu mendengar usikan Qaleesha. Irfan pula tersengih-sengih memandang gadis itu.


AIMAN tidak terkejut dengan hajat Irfan itu. Malahan dia bersyukur dengan kesungguhan pemuda itu. Perkara yang baik tidak wajar dibantah.

“Along….saya betul-betul cintakan Ira. Saya nak dia jadi isteri saya yang sah.”

“Irfan…Along tak membantah. Kamu berdua pun memang saling menyukai. Along bersyukur sebab Ira dah jumpa lelaki yang baik sebagai suami.”

“Along akan sentiasa doakan kebahagiaan kalian.” Kata Aiman sambil menepuk bahu Irfan.

“Terima kasih, Along.” Ucap Irfan sambil tersenyum.

Dia berharap sinar kebahagiaan itu akan berkekalan hingga ke hujung nyawanya bersama insan bergelar isteri. Setelah mengenali Insyirah, dia amat pasti dengan kata hatinya.


KEDUA anak muda itu melabuhkan punggung di tempat duduk di kawasan riadah itu. Mereka leka melihat keletah anak-anak kecil yang berlari-larian dengan riangnya sambil diawasi oleh ibu bapa mereka.

“Ira…”

“Hmmm…”

Mata Insyirah beralih kepada Irfan yang berada di sisinya. Irfan sedang merenungnya. Mukanya serius.

“Ira…sudikah awak jadi isteri saya?.” Insyirah terkedu. Mata Irfan masih merenungnya.

“Saya nak awak jadi isteri saya yang sah.” Semakin jelas kata-kata itu. Insyirah diam membatu.

“Ira…..”

Insyirah seakan terpana dengan lamaran lelaki itu. Setelah mengenali hati budi lelaki itu memang detik inilah yang dia inginkan hadir dalam hidupnya. Lamaran dari lelaki yang dicintainya.

“Ira…awak tak sudi?.” Soal lelaki itu lagi bila Insyirah mendiamkan diri.

Insyirah memandang Irfan sambil melemparkan senyuman manis padanya.

“Irfan…awak tahu tak? Saat awak sarungkan cincin perak ni ke jari manis saya dulu, saya dah terima awak dengan sepenuh hati saya. Dan sekarang…..” Ucapnya perlahan sambil menyentuh cincin pemberian lelaki itu di jari manisnya. Dia sengaja tidak menyambung katanya. Saja membiarkan lelaki itu tertunggu-tunggu.

“Sekarang…..?.” Lelaki itu semakin ingin tahu. Dahinya berkerut. Bimbang dirinya ditolak.

“Dan sekarang….saya rasa….” Sengaja lagi mainkan perasaan lelaki itu.

“Kenapa Ira?.”

“Irfan…sekarang rasa yang ada dalam hati saya ni tetap sama.”

“Maksud awak….?”

“Rasa cinta saya pada awak….” Bibirnya mengukir senyuman lagi.

“Jadi, awak sudi terima lamaran saya?.” Soal Irfan kembali.

Perasaan malu mula menguasai Insyirah. Dia mengangguk sambil menundukkan wajahnya. Irfan memaut dagu gadis itu untuk memandangnya. Panahan mata itu akhirnya tertusuk padu di lubuk hati masing-masing. Terpancar sinar kebahagiaan di situ. Serentak itu mereka saling berbalas senyuman. Bahagia itu memang milik mereka. Namun hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui apa yang bakal mereka lalui nanti.


“MAK NGAH tak setuju!.” Bentak Mak Ngah Deejah. Irfan terpana. Tidak menyangka kata-kata itu yang akan keluar dari mulut ibu saudaranya itu.

“Tapi kenapa Mak Ngah?.” Soal Irfan.

“Sebab….sebab Mak Ngah ada sebab sendiri. Irfan tak perlu tahu…”

“Sebab apa Mak Ngah?. Saya perlu tahu Mak Ngah….!” Irfan tidak mengerti. Insyirah gadis yang baik. Tiada cacat cela pada pandangan matanya.

“Mak Ngah…tolong beritahu saya..kenapa Mak Ngah tak setuju saya nak kahwin dengan Ira?. Cakap Mak Ngah….”

“Sebab dia tu perempuan jahat. Sebab dialah Irfan kemalangan dulu. Mak Ngah hampir kehilangan Irfan disebabkan dia. Mak Ngah takkan terima perempuan tu sebagai menantu dalam keluarga kita.” Tegasnya.

“Mak Ngah…apa yang Mak Ngah cakap ni? Semua yang berlaku adalah takdir. Bukan disebabkan oleh sesiapa.” Kecewa dengan kata-kata yang dilemparkan terhadap gadis itu.

“Irfan….dia tu cuma nakkan harta je…sebab tu dia pura-pura cintakan Irfan. Mak Ngah dengar dah banyak lelaki-lelaki kaya yang dia dah goda semata-mata kerana duit. Entah-entah dia dah bomohkan Irfan sampaikan..….”

“Mak Ngah…!”.

“Mak Ngah…jangan dengar cakap orang. Saya lebih kenal keluarga Ira. Saya tahu dia seorang gadis yang baik…” Tidak sanggup lagi mendengar kata-kata fitnah itu. Dia cukup yakin Insyirah bukan gadis sebegitu.

“Irfan…Mak Ngah akan terima siapa saja pilihan Irfan tapi bukan perempuan tu!..”

“Mak Ngah…maafkan saya. Saya tak bermaksud nak biadap dengan Mak Ngah. Tapi…soal pasangan hidup biarlah saya tentukan sendiri.” Ucapnya lagi.

“Sampai hati Irfan…sanggup ketepikan Mak Ngah semata-mata kerana perempuan tu..” Ujar Puan Khadijah kecewa.

“Keputusan saya muktamad. Sama ada Mak Ngah setuju ataupun tidak, saya tetap akan kahwin dengan Ira.”

Begitu tegas kata-kata yang lahir dari mulut Irfan. Dia berlalu pergi dari banglo mewah dua tingkat itu. Puan Khadijah terkedu. Dia sentap bila anak saudara sendiri seakan menentangnya.


IRFAN memandu dengan perasaan terbungkam di dada. Penolakan Mak Ngah Deejah sebentar tadi begitu mengecewakannya. Tidak menduga tanggapan sebegitu diberikan terhadap Insyirah. Dia tidak sanggup mendengarnya. Namun dia tetap nekad dengan kata hatinya. Gadis kecil molek itu tetap akan menjadi isterinya walau apapun dugaan yang mendatang.

Bunyi telefon bimbit mematikan lamunannya.

“Hello…Assalamualaikum…” Suara lembut itu menyejukkan hatinya saat itu.

“Waalaikumussalam…Ira.”

“Awak ada kat mana sekarang?.”

“Tengah drive ni…ada apa Ira?.”

“Tak ada apa…cuma nak ajak awak temankan saya keluar sekejap.”
“Oh..Ok…tunggu saya datang jemput awak ya…” Ujar Irfan sambil menekan pedal minyak menuju ke rumah Insyirah.

Lima belas minit kemudian, kereta itu membelok ke halaman rumah Insyirah. Kelihatan Along sedang membaiki keretanya.

Irfan memarkir kereta. Langkah kakinya menapak ke arah lelaki itu.

“Assalamualaikum Along..”

“Waalaikumussalam, Irfan..” Mereka saling bersalaman.

“Kenapa dengan kereta ni Along?.” Soal Irfan.

“Entahlah apa yang tak kena pun tak tahulah…Along baru nak check ni. Kereta lama…macam nilah Irfan..” Ulas Aiman sambil meneruskan kerjanya meneliti bahagian enjin kereta itu.

“Kesian Ira…tadi abang janji nak temankan dia pergi Bandar..tup-tup kereta tak boleh start pulak.. Maaflah sebab kena susahkan Irfan…” Sambung Aiman lagi sambil mengalihkan pandangan pada Irfan.

“Oh…ye ke? Ira tak ada pulak bagitahu pasal ni tadi. Tak apa Along. Saya tak kisah pun. Lagipun tak lama lagi kami pun akan kahwin kan. Hari-hari nanti dia akan menyusahkan saya…” Guraunya sambil ketawa. Aiman pun turut ketawa.

“Amboi…bukan main lagi gelak. Duk cerita pasal apa ni?.” Sapa Insyirah sebaik turun dari rumah. Dia memandang kedua lelaki kesayangannya itu.

Mereka memandangnya sambil terus ketawa. Insyirah mengerutkan dahi.

“Ishh..ada apa yang tak kena ke pada aku ni?.” Detik hatinya sambil membetul-betulkan tudung dan bajunya.

“Tak ada apalah…kami borak kosong je tadi. Jomlah pergi…” Kata Irfan sebaik ketawa mereka reda.

“Along..tak nak ikut ke?.”

“Tak payahlah…Along bukan nak beli apapun. Ira jelah pergi.”

“Kalau macam tu, kami pergi dulu ya Along.” Kata Irfan sambil membuka pintu kereta dan meloloskan diri ke dalam. Diikuti oleh Insyirah. Kereta itu terus meluncur laju menuju ke Bandar.



No comments:

Related Posts with Thumbnails