JOM CHAT


Nama watak dan perwatakan dalam novel-novel yang diletakkan di blog ini adalah rekaan dan imaginasi penulis semata-mata. Tiada kaitan dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia.



Jika terdapat persamaan, itu hanyalah secara kebetulan sahaja.



Harap maklum.



Wednesday, July 27, 2011

BAB 22 ~ KAU TERCIPTA UNTUKKU


INSYIRAH tidak menyangka akan berhadapan dengan lelaki itu di situ. Lelaki itu merenungnya sambil tersengih. Insyirah cuba bertenang.


“Ira..awak apa khabar?” Soal Sam dengan tenang.

“Baik..”

“Kenapa malam tu awak lari bila saya panggil?” Tanya Sam lagi.

“Oh..awak ke? Saya ingat orang lain. Maafkan saya. Lagipun malam..gelap..saya tak nampak jelas wajah awak masa tu…” Balas Insyirah. Terpaksa membohongi lelaki itu.

“Hmm…tak apa. Ya, betul cakap awak Ira. Gelap kan. Mesti awak rasa takut kan…” Ujar Sam lagi. Insyirah cuba tersenyum.

“Ira, saya nak ajak awak keluar?” Soalan Sam mula menakutkan Insyirah.

“Er…keluar? Bila?”

“Sekarang..!”

“Haah..sekarang?!” Terkejut.

“Kenapa? Awak tak nak ke?!” Air muka Sam mula berubah.

“Bukan…. Saya tak boleh keluar sekarang….” Cuba berdalih. Hatinya mula berdebar.

“Kenapa tak boleh?!” Wajah Sam mulai kelihatan tegang.

“Er…dah lewat petang ni..”

“Kalau tak boleh hari ni, bila?!” Suara Sam mula meninggi.

“Sa…saya tak tahu…” Ujar Insyirah.

“Awak sebenarnya memang tak mahu keluar dengan saya kan?!” Bentak Sam.

“Bukan macam tu Sam. Sa…saya…” Tubuh Insyirah mula menggeletar.

“Saya tak kira. Awak kena keluar dengan saya hari ni jugak!” Sambil memegang kejap pergelangan tangan Insyirah.

Insyirah mulai ketakutan memandang wajah Sam yang kian tegang. Pergelangan tangannya terasa sakit. Lelaki itu mula memaksa supaya dituruti kemahuannya.

“Sam, tolonglah jangan paksa saya. Lepaskan tangan saya. Tolonglah!” Rayunya sambil cuba menarik tangannya. Tapi gagal.

“Saya takkan lepaskan. Selagi awak tak bersetuju untuk keluar dengan saya. Faham!!” Tegasnya.

Mata Insyirah mula rasa panas. Bila-bila masa akan mengalir air jernih dari kolam matanya itu. Dia berasa sangat takut dengan kegilaan yang melanda Sam saat ini. YA ALLAH…bantulah hambaMu ini. Doanya dalam hati.

“Ira, baik awak setuju saja!!” Desak Sam. Air mata mula bercucuran di pipi Insyirah.

“Tolong jangan buat saya macam ni Sam! Tolonglah! Saya rayu pada awak. Tolonglah…lepaskan tangan saya!!” Rayu Insyirah bersama esak tangisnya yang kian berlagu.

Sam ketawa sambil merenung tajam gadis itu. Rayuan dan tangisan Insyirah tidak dipedulikannya.

“Tolooooong!!” Jerit Insyirah.

“Heii…apa yang kau buat ni haah?!” Suara sergahan lelaki mengejutkan Sam.

Insyirah berpaling ke arah suara itu. YA ALLAH.

“Hairi…tolong saya Hairi!!” Jerit Insyirah sebaik terpandang wajah itu. Zuhairi menghampiri mereka.

“Heii…kau lepaskan tangan dia sekarang!” Jerit Zuhairi. Risau melihat Insyirah yang menangis ketakutan.

“Aku takkan lepaskan. Sebab dia dah janji nak keluar dengan aku!!” Bentak Sam lagi. Pergelangan tangan Insyirah masih digenggamnya.

“Heii…bila masa pulak dia janji nak keluar dengan kau. Lainlah kalau dengan aku!” Sengaja mengalih perhatian lelaki kurang siuman itu.

“Kenapa? Dia janji nak keluar dengan kau?!” Dahi Sam berkerut.

“Yelah. Memang dia selalu keluar dengan aku!”

“Haah…selalu keluar dengan kau? Kenapa dia selalu keluar dengan kau?!” Soal Sam. Matanya tajam merenung Zuhairi.

“Dia girlfriend aku. Mestilah kami selalu keluar!” Tegas Zuhairi.

“Haah…girlfriend kau? Betul ke Ira?” Sambil merenung Insyirah.

“Hmm…aa haa..saya girlfriend dia. Kami memang selalu keluar…!” Dalih Insyirah dalam gugup.

“Sam..baik kau pergi dari sini sebelum aku panggil polis!” Ugutan Zuhairi membuatkan Sam mula tidak keruan. Dia melepaskan tangan Insyirah lalu melarikan diri.

Zuhairi menarik Insyirah ke sisinya. “Awak ok Ira?!”

“Saya ok. Terima kasih Hairi. Nasib baik awak ada kat sini. Kalau tak, tak tahulah apa yang akan jadi kat saya!” Ucap Insyirah sambil mengesat air mata di pipi. Dia kemudiannya memegang pergelangan tangannya yang sakit.

“Tangan awak tu tak apa-apa ke? Dah lebam tu.” Kata Zuhairi sambil turut meneliti tangan gadis itu yang kelihatan kebiruan.

“Jom saya hantar awak balik. Nanti sampai rumah urutkan sikit. Biar surut lebam tu.” Insyirah mengangguk sambil menuruti langkah Zuhairi. Bersyukur dengan kemunculan lelaki itu sebentar tadi.

AIMAN meneliti lebam di pergelangan tangan adiknya itu. Dia menyapukan minyak urut dan mula mengurut perlahan. Sesekali muka Insyirah menyeringai menahan sakit.

“ Along… saya rasa kita kena laporkan pada pihak polis. Sam tu dah semakin berani hingga sanggup mencederakan Ira, Along!” Cadang Zuhairi sambil memandang ke arah Aiman.

“Aa ar…Along setuju!” Ujar Aiman.

“Along…Ira tertanya-tanya kenapa Sam tu suka sangat ganggu Ira?” Soal Insyirah sambil mengerut kening.

“Sebenarnya Ira, dulu Sam pernah melakukan perkara sama terhadap seorang tenaga pengajar wanita di Yayasan An Nur. Ketika tu, isterinya baru saja meninggal dunia akibat kanser hati. Dia tidak dapat menerima kenyataan kehilangan itu. Wanita itu mempunyai ciri-ciri sama seperti arwah isterinya. Lemah-lembut, bertudung dan bertubuh kecil molek.” Zuhairi mula bercerita.

“Bila tidak dilayan, Sam mula bertindak agresif. Dia telah mencederakan wanita tersebut.”

“Di mana wanita tu sekarang?” Soal Insyirah ingin tahu.

“Selepas kejadian tu, wanita tersebut telah berhenti kerja dan berhijrah ke Singapura bersama keluarganya.”

“Macamana awak boleh tahu semua ni Hairi?” Soal Insyirah lagi kehairanan.

“Sebab arwah ayah saya yang mengendalikan kes wanita tersebut. Dia telah mendakwa Sam kerana sering mengganggunya. Apabila disahkan mengalami gangguan mental, Sam telah dimasukkan ke hospital sakit jiwa. Beberapa tahun kemudian setelah pulih, dia keluar dan menjalani hidup dengan baik.”

“Dia membuka sebuah bengkel membaiki motosikal. Orang-orang kampung benar-benar percaya dia telah pulih. Tak sangka pula setelah tujuh tahun berlalu, jiwanya kembali terganggu. Mungkin setelah melihat Ira ingatannya pada arwah isterinya kembali menyegar. Dan sebab itulah dia sering mengganggu Ira.” Terang Zuhairi dengan panjang lebar.

Insyirah tergamam. Sungguh tidak menyangka begitu rupanya kisah hidup Sam. Wajah Sam tadi begitu menakutkannya. Masih bersarang kebimbangan di hatinya. Entah apa lagi yang bakal berlaku nanti. Atas nasihat Along dan Zuhairi, satu laporan polis telah pun dibuat.

IRFAN mencapai telefon bimbitnya yang berdering. Dia sedikit terkejut bila melihat nama Zuhairi terpapar di skrin.

“Assalamualaikum..” Ucapnya sebaik menjawab panggilan itu.

“Waalaikumussalam…” Jawab Zuhairi di hujung talian.

“Apa hal kau telefon aku malam-malam ni?” Soal Irfan.

“Aku rindu kat kaulah. Tu yang aku telefon!”

“Heii..kau jangan main-mainlah. Aku letak telefon ni karang. Baik kau cakap elok-elok!” Meledak ketawa Zuhairi.

“Hei..rilekslah. Kau ni, aku nak bergurau sikit pun tak boleh!”

“Nak bergurau tengok time ler brader. Aku penat ni. Tak ada mood nak bergurau dengan kau!” Geram. Sudahlah badan letih. Kena pulak melayan loyar buruk teman baiknya itu. Bertambahlah letih dirasakannya.Walaupun dia sudah mengambil dua orang pekerja baru untuk membantunya di kedai, namun masih banyak perkara yang mereka belum tahu dan perlu diberi tunjuk ajar.

“Ok..ok..ok.. Rileks rileks!”

“Baik kau cakap cepat apa yang kau nak. Sebelum aku matikan panggilan ni. Cepat!” Ugut Irfan.

“Huissh..sabarlah. Aku nak cakaplah ni.”

“Esok kau free tak? Aku nak ajak kau keluar.”

“Nak pergi mana pulak?!”

“Nak cari barang untuk seseorang. Boleh kau temankan aku carikan? Aku tak retilah bab-bab macam ni. Boleh?”

“Untuk makwe ke?”

“Lebih kurang macam tulah. Aku datang jemput kau pukul 10 pagi esok, ok?”

“Ok...”

Sebaik menamatkan perbualan, Irfan kembali meletakkan telefon bimbitnya di atas meja lampu bilik tidur.

Hairi Hairi! Nak cari barang untuk teman wanita pun nak mintak tolong aku. Siapakah gerangan teman wanita Zuhairi? Insyirah? Atau gadis lain? Omel Irfan dalam hati. Dia melepaskan satu keluhan berat. Ada beban berat yang bersarang di hatinya tatkala menyebut nama itu.

INSYIRAH bagai ingin meraung saat itu. Namun mulutnya yang ditutupi pita pelekat menghalangnya untuk berbuat demikian. Tangannya turut diikat. Matanya melilau melihat sekeliling. Kelihatan seperti di dalam sebuah bangunan yang terbengkalai pembinaannya. YA ALLAH. Aku kat mana ni? Bisik hatinya. Dia ketakutan.

Kelibat Sam yang muncul tiba-tiba membuatkan Insyirah kian takut. Sewaktu melewati pintu pagar utama Yayasan, lelaki itu telah menarik dan memaksanya masuk ke dalam sebuah kereta. Sam mengugutnya dengan mengacukan sebilah pisau lipat. Insyirah tiada pilihan lain selain menuruti kemahuan lelaki itu.

Sam menghampirinya sambil tersengih. Dia menarik kasar pita pelekat di mulut Insyirah.

“Aaaaaaarghhh….!!” Insyirah menjerit. Menahan sakit saat pita pelekat itu ditarik.

“Hai Ira…!”

“Apa yang awak nak dari saya Sam?!” Sambil cuba menahan keperitan di mulutnya.

“Kau tahukan aku sukakan kau. Tapi kenapa kau selalu lari dari aku? Kenapa?!” Nada keras keluar dari mulut lelaki itu. Dia menarik belakang tudung gadis itu.

“Aaaaaaarrghh!! Sam, kan saya dah cakap saya dah ada boyfriend. Sebab tu saya tak boleh terima awak.” Masih cuba berlembut.

“Hei..kau jangan nak tipu aku. Aku tahu itu bukan boyfriend kau. Kau saja reka cerita supaya dapat lepas dari aku kan?!”

“Sam..saya tak tipu awak. Betul…dia memang boyfriend saya!”

“Kau penipu!!” Tempiknya. Insyirah semakin takut.

“Mana telefon kau? Mana? Biar aku sendiri tanya dia. Cepat! Mana dia?!” Sam semakin menggila.

“Da..dalam handbag saya. Kat situ…!!” Jawabnya gugup. Mulutnya sedikit muncung menunjuk ke arah beg tangannya yang terjatuh di atas lantai.

Sam mencapai beg tangan itu lalu mencari telefon bimbit Insyirah dengan gopoh. Akhirnya dia menjumpainya lalu menghampiri gadis itu.

“Siapa nama ‘boyfriend’ kau tu?!”

“Zu…Zuhairi…!!”

Sam mula menekan punat telefon dan mencari nama tersebut. Setelah memperolehi maklumat yang dicari, dia mula menekan punat ‘Call’.

“KAU ada cadangan tak.. nak belikan barang apa?” Soal Zuhairi sebaik saja mereka melangkahkan kaki ke dalam shopping complex itu.

“Kau nak cari barang mahal atau sederhana harganya?” Soal Irfan pula.

“Aku tak kisah. Janji barang tu nampak special untuk seseorang yang istimewa…” Ujar Zuhairi sambil tersenyum memandang sahabatnya itu.

“Belikan rantai tangan atau rantai leher pun ok…tapi mahal sikitlah…” Saran Irfan. Zuhairi mengangguk.

“Aa ar kan. Ok jugak. Boleh simpan lama kan. Jom kita masuk kedai emas kat hujung tu.” Ajak Zuhairi. Irfan hanya menuruti langkahnya.

Baru beberapa tapak langkah mereka menuju ke arah kedai tersebut, kedengaran deringan telefon bimbit Zuhairi. Langkah kaki mereka terhenti. Zuhairi segera menjawab panggilan tersebut bila nama Insyirah terpapar pada skrin.

“Hello, Ira!” Jawabnya sambil tersenyum. Irfan hanya memerhati.

“Hei! Ni boyfriend Ira yang bercakap!” Kedengaran suara lelaki di hujung talian. Zuhairi kaget. Kenapa pulak telefon Insyirah ada pada tangan orang lain? Siapakah lelaki itu?

“Hei…kau siapa?! Mana kau dapat telefon ni haah?! Kau curi ya?!” Bentak Zuhairi. Irfan yang mendengar di sisinya mula mengerut kening.

“Hei..brader! Aku nak buat perhitungan dengan kau!” Keras kedengaran suara lelaki itu.

“Kau ni siapa?!” Benak Zuhairi mula menduga.

“Sam ke?!” Mula pantas terfikirkan kemungkinan itu. Soalan Zuhairi membuatkan Irfan tersentak.

“Tak kisahlah aku siapa. Kau datang sini cepat kalau nak Ira selamat!!”

“Apa yang kau nak haah? Kau jangan buat kerja gila! Kalau apa-apa terjadi kat Ira, aku tak teragak-agak laporkan pada pihak polis!” Ugut Zuhairi dengan keras. Mata Irfan mula membutang. Sam? Ira? Apa yang telah berlaku? Dia mula rasa tidak sedap hati.

“Hei! Kalau kau nak Ira selamat, jangan laporkan pada polis! Datang ke Perumahan Budiman di Jalan Impian sekarang jugak!!” Bentak Sam sambil memutuskan talian.

“Hello! Hello! Hello!!” Suara Zuhairi sedikit menjerit.


SAM memasukkan telefon bimbit itu ke dalam saku bajunya. Dia merenung ke arah Insyirah.

“Sekejap lagi ‘boyfriend’ kau datang!” Kata Sam sambil ketawa. Dia mengeluarkan pisau lipat dari poket seluar.

“Aaaaaaaaa…!! Apa yang awak nak buat Sam?!!” Jerit Insyirah bila jemari Sam mula mengacuh-acuhkan pisau tu pada wajahnya.

“Kau ni memang cantik Ira! Sebab tu lelaki tu suka kat kau! Bagaimana kalau kau ni hodoh? Dia masih sukakan kau ke.. haah?!!” Bentak Sam sambil mengacukan hujung pisau lipat itu pada pipi mulus Insyirah. Dia ketawa lagi.

“Aaaaaaaaaaaaaarghhh……. !! “ Jerit Insyirah lagi.

“Tolong Sam jangan buat saya macam ni. Tolonglah!!” Rayunya.

“Aaaaaaaaaaaaarrrghh……!!!”

“KENAPA Hairi? Apa yang berlaku?!” Bertubi-tubi soalan Irfan pada sahabatnya itu. Zuhairi memandang wajah risau Irfan.

“Sam dah culik Ira. Katanya dia nak jumpa aku kat Perumahan Budiman dekat Jalan Impian.!!”

“Haah! Sam culik Ira!!” Terkejut besar Irfan mendengar kata-kata Zuhairi. Dia meraup wajah risaunya sambil melepaskan keluhan berat.

“Jangan berlengah lagi. Jom kita pergi sekarang Hairi!!” Ucap Irfan lagi sambil menarik lengan Zuhairi. Mereka berlari ke arah kereta dan berlalu menuju ke tempat tersebut.

Zuhairi memandu kereta dengan laju. Dalam kekalutan itu, sesekali dia merenung Irfan di sebelah. Kerisauan jelas terpancar di wajah temannya itu. Sama seperti yang dia rasakan. Banyak kali dia melihat Irfan meraup muka. Duduknya juga penuh gelisah sambil sesekali menilik jam tangan.

“Jauh lagi ke Hairi?!” Soalnya sambil menjeling Zuhairi yang fokus pada pemanduannya.

“Dah dekat dah. Kat simpang depan tu aje!” Jawabnya.

Sebaik memasuki simpang, mereka melewati sebuah perumahan yang terbengkalai pembinaannya. Kelihatan sebuah kereta Proton Iswara terparkir di hadapan.

“Itu mungkin kereta Sam..!” Kata Irfan sambil menunjuk ke arah tersebut. Zuhairi memperlahankan kereta dan menekan brek. Enjin kereta dimatikan.

Tempat itu sangat sunyi. Dan boleh dikatakan tiada kelibat manusia yang melalui kawasan itu. YA ALLAH, Kau lindungilah Ira! Doa Irfan dalam hati.

Setelah keluar dari kereta, mereka terus menapak ke arah rumah dua tingkat berhampiran. Zuhairi cuba menelefon Sam semula. Sebaik sahaja panggilan diangkat, dia memulakan bicara.

“Aku dah sampai. Kau ada kat mana?!” Soal Zuhairi.

“Kau naik tangga sekarang!” Arah Sam di hujung talian.

“Jom kita naik!” Ajak Zuhairi sebaik tamat perbualan dengan Sam tadi.

“Hairi! Kita kena laporkan pada polis!” Saran Irfan sambil menghalang langkah sahabatnya itu.

“Tapi…Sam dah larang tadi….!!” Kurang bersetuju. Dia risaukan keselamatan Insyirah jika Sam mengetahui dia telah menghubungi pihak polis.

“Hairi! Lelaki tak siuman tu boleh lakukan apa saja. Kau nak ke sesuatu jadi kat Ira? Kita laporkan saja pada polis. Lagipun kita dah sampai kat sini kan. Biar kita tangani lelaki itu bersama sementara menunggu polis datang!” Bentak Irfan. Zuhairi akhirnya akur. Segera dia menghubungi pihak polis memaklumkan lokasi mereka.


“AAAAAAAAAARRGHHH……..!! Jeritan sayu Insyirah bergema di segenap bangunan itu. Irfan dan Zuhairi saling berpandangan.






No comments:

Related Posts with Thumbnails