JOM CHAT


Nama watak dan perwatakan dalam novel-novel yang diletakkan di blog ini adalah rekaan dan imaginasi penulis semata-mata. Tiada kaitan dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia.



Jika terdapat persamaan, itu hanyalah secara kebetulan sahaja.



Harap maklum.



Sunday, July 24, 2011

BAB 21 ~ KAU TERCIPTA UNTUKKU



ZUHAIRI terkejut melihat Insyirah yang berjalan terhencut-hencut ke arahnya. Segera dia berlari mendapatkannya sambil memapahnya ke kerusi. Irfan dan Izzati memerhatikan tingkah mereka. Irfan memandang dengan ekor mata yang penuh rasa cemburu.


“Ira…kenapa dengan kaki awak?” Soalnya ingin tahu sambil memandang pergelangan kaki Insyirah yang berbalut.

“Tak ada apa-apa..saya terjatuh. Sikit aje…” Jawab Insyirah sambil menjeling sekilas pada Irfan yang duduk di kerusi berhadapannya.

Tak ada apa-apa? Berjalan pun dah tak betul. Sikit konon. Bentak hati Irfan.

“Laa..lain kali hati-hatilah...” Nasihat Zuhairi.

“Kaki awak sakit tak boleh minum ais ya. Minum teh panas ok..” Ujar Zuhairi lagi.

“Ok…” Jawab Insyirah pendek sambil tersenyum memandang Zuhairi. Lelaki itu mengangkat punggung untuk mengambil minuman. Izzati pun turut sama bangun.

Irfan masih menjeling ke arah Insyirah. Sepatutnya dia yang berada di tempat Zuhairi. Menjaga dan mengambil berat tentang keadaan Insyirah. Hatinya panas melihat cara layanan Zuhairi terhadap gadis itu. Insyirah pula dilihatnya seakan suka dengan segala tindakan lelaki itu.

“Dah tahu kaki tu sakit, kenapa nak keluar jugak? Jalan terhencut-hencut…buruk rupanya tahu tak?!” Irfan melempiaskan amarahnya pada gadis itu.

“Suka hati sayalah..kaki saya. Apa yang awak susah? Tak ada hubung kait pun dengan awak kan?!” Giliran Insyirah pula melepaskan panas hatinya.

“Degil betul..!” Bentak Irfan. Mata mereka saling menjeling tajam.

Mereka mendiamkan diri bila Zuhairi dan Izzati mula menghampiri meja.

“Nah Teh O untuk awak. Minum perlahan-lahan ya..panas tu.” Pesan Zuhairi sambil meletakkan cawan teh di hadapan Insyirah.

“Terima kasih…” Manja kedengaran suara gadis itu sambil melemparkan senyuman manis pada Zuhairi.

Irfan menghirup kopi sambil menjeling mereka.

“Abang..tak nak makan ke? Sedap Mee Sup ni…” Tanya Izzati sambil memandang abang sepupunya itu.

“Tak nak…” Ucap Irfan. Insyirah menjeling sekilas ke arah lelaki itu.

“Amboi..sejak bila kau ni menolak makanan..tak payahlah nak diet Irfan. Kau tu bukannya gemuk pun..!” Usik Zuhairi tidak mengerti apa yang terbuku di hati temannya itu.

“Bukan diet…Cuma tak ada selera. Yelah banyak faktor yang boleh menyebabkan hilang selera ..kan?” Balasnya sambil menjeling Insyirah yang sedang menghirup Teh O panas. Hampir tersedak gadis itu dibuatnya. Dia tahu Irfan menyindirnya sebentar tadi.

“Ira…kan tadi saya dah cakap Teh O tu panas..!” Kata Zuhairi bila melihat Insyirah seakan tersedak bila menghirup teh panas itu. Insyirah hanya tersenyum kecil memandang Zuhairi.

“Abang..lepas ni jom kita pergi Bilik Karaoke nak tak?” Cadang Izzati pada Irfan.

Insyirah menjeling gadis itu. Kalau diikutkan hati tidak ingin dia menghadap wajah itu. Namun, desakan Qaleesha agar dia turut serta ke situ tidak mampu ditolak. Dia terpaksa akur demi menjaga hati Qaleesha.

“Aa ar..best jugak kan. Sumbangkan suara kita yang sedia ada sumbang ni kan?” Sokong Zuhairi.

“Malaslah Zati. Abang nak ambik angin kat luar ni aje. Zati pergi jelah.” Balas Irfan. Menolak. Dia tiada mood langsung tika itu.

“Ira nak ikut?” Soal Zuhairi pula sambil memandang Insyirah.

“Tak naklah..Ira nak balik bilik. Nak rehat.” Balas Insyirah.

“Kalau macam tu..jom Zati kita pergi berdua aje..untung-untung lepas praktis nyanyi ni boleh masuk Mentor…!” Gurau Zuhairi sambil disambut tawa Izzati.


SEBAIK saja Zuhairi dan Izzati berlalu ke Bilik Karaoke, Insyirah bangun dari kerusi dan mula mengatur langkah ke bilik penginapannya. Tidak betah berhadapan dengan Irfan lagi saat itu. Irfan hanya memandang ke arahnya.

“Ira…!” Insyirah tidak pedulikan panggilan itu. Dia terus menapak perlahan-lahan. Dalam kepayahan.

“Ira….! Awak tak dengar ke saya panggil?!” Irfan sudah berdiri di hadapannya. Langkahnya terhenti.

Apa lagilah lelaki ni nak dari aku? Keluh hatinya.

“Awak nak apa?!” Suaranya sedikit meninggi.

“Boleh saya tanya sesuatu?” Soal Irfan.

“Apa dia? Saya nak balik bilik ni…!” Balas Insyirah acuh tak acuh.

“Apa hubungan awak dengan Hairi?!” Sedikit tergamam Insyirah dengan soalan Irfan.

“Kenapa awak nak tahu sangat?!”

“Sebab saya perlu tahu….!”

“Awak tu siapa? Kekasih saya? Suami saya? Apa sekalipun hubungan saya dengan Hairi atau sesiapapun, tak ada kena-mengena dengan awak ..ok?!” Bentak Insyirah. Matanya tajam merenung Irfan.

“Memang ada kena-mengena. Sebab saya cintakan awak…!”

“Encik Irfan…tak payahlah nak tipu saya. Saya bukan bodoh..ingat mata saya ni buta. Tak nampak apa yang Encik Irfan buat..cinta konon…!” Insyirah mencebik.

“Ira…awak salah faham. Apa yang awak nampak tu tak menggambarkan cerita sebenar…!” Cuba menjelaskan perkara sebenar.

“Tak payahlah nak berpura-pura dengan saya. Saya tak nak dengar tipu muslihat awak lagi..!!” Insyirah mula melangkahkan kaki. Dia terbuai dengan ucapan cinta Irfan tempohari. Tapi aksi mesra lelaki itu bersama Izzati membuatkan dia merasa tertipu. Dia tidak ingin dipermainkan lagi.

“Ira…!!”

Irfan memaut dan memegang erat pergelangan tangan kanan Insyirah. Menghalangnya dari berlalu.

“Heii…apa ni? Sakitlah…..lepaskan tangan saya…!.” Ucap Insyirah. Tangannya terasa sakit. Dia meronta. Genggaman tangan Irfan begitu kejap.

“Awak kena dengar dulu penjelasan saya…!” Pinta Irfan. Geram dengan kedegilan Insyirah.

“Saya tak nak dengar apa-apa… Lepaskan saya…!!” Bentak Insyirah lagi.

Semakin Insyirah meronta semakin kejap genggaman tangan lelaki itu. Tubuh Irfan semakin merapatinya. Insyirah mula berdebar-debar. Bahunya sudah menyentuh dada bidang lelaki itu. Wajah Irfan begitu hampir dengan telinganya.

“Saya tak pernah tipu awak Ira. Saya dan Izzati memang tak ada apa-apa. Apa yang saya luahkan pada awak malam tu adalah benar. Dan saya nak awak tahu saya memang maksudkannya. Saya benar-benar nak kembali bersama awak. Menyambung semula hubungan cinta kita yang putus dulu. Berilah saya peluang kedua Ira…please….” Bisik Irfan lembut di telinganya. Insyirah hanya membatu. Untuk beberapa ketika mereka berkeadaan begitu.

Irfan mula meleraikan genggamannya bila Insyirah terus diam seribu bahasa. Dia mula dipagut rasa bersalah. Adakah dia terlalu mendesak?

Insyirah terus berlalu meninggalkan Irfan yang termangu. Hati kecilnya masih meragui kata-kata lelaki itu.


MALAM terakhir di Pulau Perhentian. Mereka menikmati BBQ Makanan Laut sambil berbual. Hati Irfan berlagu cemburu melihat kemesraan Insyirah bersama Zuhairi. Adakah dia sudah terlambat untuk kembali menagih cinta Insyirah? Atau gadis itu sekadar ingin menduga hatinya? Teringat kejadian semalam saat Insyirah melempiaskan amarahnya. Saat itu dia benar-benar yakin cintanya masih berbalas. Namun dia keliru dengan apa yang dipamerkan di matanya tika ini. Jika benar sudah berputik cinta di hati Insyirah bersama teman baiknya itu, wajarkah dia terus mementingkan diri untuk merebut cinta itu? Dia tidak mahu menjadi zalim semata-mata kerana cinta.

“Abang…”

“Abang masih marahkan Zati pasal dulu? Sebab Zatilah abang berpisah dengan Ira…” Ucap Izzati perlahan.

“Zati…kisah lama tak payahlah diingat-ingat balik. Abang tak marahkan Zati. Abang bersyukur sangat bila Zati dah berubah dan menyesali kesilapan Zati dulu.” Balas Irfan. Izzati memanjatkan kesyukuran pada ILLAHI.

“Abang tak cemburu ke tengok Hairi dengan Ira tu..?” Soal Izzati kembali sambil memandang Irfan. Matanya kemudian tertancap pada Zuhairi dan Insyirah yang mesra duduk berbual.

“Buat apa abang nak cemburu?” Tanyanya cuba sembunyikan resah di hati.

“Bukan ke abang masih cintakan Ira?”

“Mana ada…pandai-pandai je Zati ni…!” Cuba berdalih.

“Abang tak payahlah nak tipu Zati. Zati tahu…abang masih cintakan Ira. Zati dapat rasa dari setiap tindak-tanduk abang tu..” Izzati merenung wajah abang sepupunya.

“Kalau ya sekalipun abang cintakan Ira…tak semestinya cinta abang masih berbalas. Abang akan bahagia jika Ira bahagia. Walau siapapun pilihan Ira, abang tetap akan doakan kebahagiaannya…” Akui Irfan dengan jujur. Namun hatinya tetap rasa tersayat saat melafazkan kata-kata itu. Tiba-tiba kolam matanya terasa panas.

Dia mengangkat punggung lantas berlalu dari situ. Dia telah mendapat jawapan dari kebisuan Insyirah. Telahnya. Entah kenapa hatinya jadi sayu saat membayangkan dia akan kehilangan Insyirah buat kali kedua.

Izzati memandang dengan sorot matanya. Dia bertambah yakin cinta Irfan buat Insyirah terlalu utuh. Takkan ada sesuatu pun yang mampu meruntuhkan ia selain takdir ALLAH.


ZUHAIRI merenung Insyirah di sisinya. Gadis itu sudah berhenti mengunyah dan kelihatan mengelamun jauh.

“Ira…”

“Ira….!” Sambil menepuk bahunya. Tersentak Insyirah.

“Er…haah..apa?!” Bagai tersedar dari mimpi.

“Kenapa tak habiskan ayam tu?” Soal Zuhairi.

“Er…dah kenyang…” Balasnya pendek.

“Ira…boleh saya tanya sesuatu?” Insyirah mengangguk. Matanya memandang Zuhairi.

“Ira masih cintakan Irfan?”

“Er…apa maksud Hairi ni? Kenapa pulak tanya Ira soalan tu?” Agak terkejut dengan soalan lelaki itu. Adakah Zuhairi sudah tahu semua cerita antaranya dan Irfan?

“Ira…saya tahu apa yang pernah terjadi antara Ira dan Irfan.”

“Dan saya juga tahu Ira masih cintakan dia…..”

“Hairi..itu semua dah jadi sejarah. Cinta kami tak mungkin bertaut kembali….” Hanya di bibir. Tidak di hatinya.

“Kenapa tidak? Sejarah mungkin berulang. Saya tahu Ira tak pernah lupakan Irfan.” Tutur Zuhairi lagi.

“Isshh..mana ada..pandai-pandai aje awak ni Hairi. Jangan main serkap jarang je..!”Masih menafi realiti yang terbuku di hati.

“Mana ada saya serkap jarang. Memang betul kan? Sebab tu Ira tak boleh terima saya. Tak ada ruang untuk saya di hati Ira.” Insyirah terpana. Tanpa sedar dia telah melukakan hati lelaki sebaik Zuhairi.

“Hairi…maafkan Ira.…” Rasa bersalah mula memagut hatinya.

“Ira tak perlu mintak maaf. Cinta memang tak boleh dipaksa. Saya tetap bersyukur sebab Ira masih anggap saya sebagai kawan.” Balas Zuhairi sambil merenung Insyirah. Gadis itu tergamam.

“Ya…kawan. Saya dapat rasakan kita hanya mampu menjadi kawan baik, bukan kekasih.” Zuhairi yakin dengan apa yang diluahkannya itu. Dia tersenyum memandang Insyirah.

“Kawan…hingga ke akhir hayat?” Soal Insyirah.

“Ya…Kawan hingga ke akhir hayat...” Balas Zuhairi.

Insyirah tersenyum manis memandang lelaki itu. Dia sendiri tidak mampu membohongi diri agar menerima Zuhairi lebih dari seorang kawan. Itulah yang terbaik buat mereka.

Kedua tangan itu saling berjabat. Erat. Termeterai janji antara mereka. Mereka akan hanya menjadi kawan baik selamanya. Keduanya ketawa kecil.

Izzati dan Qaleesha hanya memandang dari jauh. Kemesraan itu mampu merungkaikan berbagai andaian. Ada cintakah antara mereka?




No comments:

Related Posts with Thumbnails